Archief
SITEMAP
Zoek in Van de afgelopen
Zoek in Het Parool Help & Zoektips
Op de site In de krant    
 Artikel nummer 1
 < Terug naar de resultatenlijst
Powered by t∑find

Meningen, donderdag 18 oktober 2001

Zouden Messias en Mohammed erg aan die Tempelberg hechten?

ALAIN SADON, Amsterdam

HET IS HEEL verleidelijk mee te gaan met de gedachte dat terrorisme niets te maken heeft met godsdienstige zaken. Deze gedachte is zo verleidelijk omdat we daarmee de 'oorlog' denken te kunnen voeren op kleine schaal, tegen een kleine groep boeven. Met de steun van 'onze islamitische vrienden', zoals George W. Bush het uitdrukt, kunnen we ze opsporen en - eenmaal gepakt - doden of terechtstellen. Daarmee zou het conflict opgelost moeten zijn.

Dit is natuurlijk onzin. We zullen nooit in staat zijn iedereen te pakken die van plan is terroristische aanslagen te plegen. Sterker: hoe harder we optreden, hoe groter de kans dat mensen opstaan die een duit in het terroristische zakje willen doen. Het is dweilen met de kraan open.

Daarom moet het godsdienstige aspect wel degelijk worden betrokken bij het zoeken naar oplossingen voor het conflict. Dat willen we helemaal niet, want dat is verschrikkelijk ingewikkeld, maar het is ook een enorme kans.

Terwijl de grote godsdienstige conflicten zich tot voor kort ver van ons bed afspeelden, wordt sinds het WTC-drama de hele wereld geconfronteerd met de gevolgen ervan. De angst die tot voor kort was voorbehouden aan de bewoners van landen als IsraŽl en IndonesiŽ, is in ťťn geweldige klap overgeslagen naar de gehele wereld. De hele wereld is nu partij geworden in een zaak die - want dat is mijn stelling - van oorsprong godsdienstig van aard is.

Het probleem is dat we niet gewend zijn het gedachtengoed van godsdienstige groeperingen ter discussie te stellen. We hebben heel lang gemeend dat we eenieder in zijn of haar godsdienstuitoefening moeten respecteren: jij doet jouw dingetje en ik dat van mij.

Zolang dat geen consequenties heeft voor ons eigen leven, kunnen we deze positie gemakkelijk handhaven, ons voor deze tolerante houding zelfs op de borst kloppen. Maar moeten we deze houding ook volhouden als we op rationele gronden, op basis van onze eigen normen en waarden, moeten concluderen dat bepaalde godsdienstige groepen zich opstellen als kleine, verwende kinderen?

Osama bin Laden is een schurk, die moet worden opgepakt en berecht. Dat is duidelijk. Maar hij blijkt de held te zijn voor vele fundamentalistische moslims. Wat Bin Laden zegt is daarom van belang. We willen niet een groep van miljoenen moslims volledig van ons vervreemden. Daar zitten namelijk de potentiŽle terroristen.

En wat zegt Bin Laden? Hij verwijst naar het conflict tussen de Palestijnen en IsraŽl. Er moet een Palestijnse staat komen, zegt hij. Maar dat vinden wij toch allemaal ook? Dus waarom is er dan nog geen Palestijnse staat? Omdat de IsraŽliŽrs en de Palestijnen geen overeenstemming kunnen bereiken over Jeruzalem. En waarom kunnen ze dat niet? Omdat in Jeruzalem de Tempelberg staat, waar volgens de joden de messias ooit wellicht zal nederdalen.

Op de berg staat ook de Al Aqsa moskee, de derde heilige plaats in de islam. Volgens de koran steeg de profeet Mohammed vanaf deze plaats op naar de hemel.

Waar gŠat dit over? Moeten wij nu in angst gaan leven omdat een stel in sprookjes gelovende dwazen over een berg vechten? Alsof de messias niet een andere berg kan uitzoeken bij zijn terugkeer naar de aarde. Alsof Mohammed het erg zou vinden als zijn hemelse berg omwille van de wereldvrede aan een goed doel wordt geofferd. We spreken toch over twee wijzen, heb ik altijd begrepen?

Tolerantie is niet goed genoeg meer. Een aantal eeuwen heeft dit gewerkt, we konden onze energie namelijk stoppen in wetenschap en techniek. En daar hebben we veel geld mee verdiend. Maar op het gebied van werkelijke zorg voor de wereldvrede zijn we achteropgeraakt. We hebben de wereld verwaarloosd voor zover die ons niet van nut was. Nu ontkomen we er niet meer aan met elkaar in debat te gaan.

Godsdienst mag daarbij geen vrijplaats meer zijn voor waanzin. En de niet-godsdienstigen kunnen zich niet langer verschuilen achter wapens en een waas van rijkdom en welvaart. Iedereen zal zijn of haar plaats moeten bepalen in het spel der wereldgebeurtenissen. En dat is de enorme kans. De 'vijand' zal hierdoor veel duidelijker worden, namelijk elke regering die waanzin uitkermt of toestaat, in taal of in daden. En daarover moeten we durven praten, nietsontziend, met eenzelfde bewonderenswaardige kracht als waarmee de VS nu menen terroristen 'uit te roken'.

Copyright: Het Parool




Verbeter de vraag door ook te zoeken naar:



 Kleine schaal (43)





Zoek breder of naar dingen die op het gevraagde lijken:



 Sado (23)





Zoek wat minder breed en kijk alleen naar:



 Alain Sadon (1)